• 8.
  • June
  • Szívás, mert erősen tud szívni...

    Facebook Twitter Google IWIW Startlap
    Egy w126 került hozzánk, elsőre egyszerűnek tűnő problémával. Hogy mégis hogy lett belőle több órás nyomozás? Figyelem, hosszú, szakmai, de érdekes történet, nem csak profiknak :)

    Vannak típusok, vannak betegségek,és vannak következmények. De ilyen???

    A beteg: Mercedes-Benz W126 300 Turbodiesel.
    A kedves ügyfél panasza: menet közben, ha nem is villámgyorsan, de szemmel láthatóan esik az olajnyomás, és gázadásra sem nő, tovább esik. A kocsit (nagyon okosan, laikus sofőröktől szokatlan módon) azonnal leállította. A beérkezés után megkezdődtek a rutin eljárások: olajnyomás műszerének tesztelése (pipa), olajnyomás gomba tesztelése (pipa), olajnyomás tesztelése külön műszerrel (stop!). A szokványos, Mercedes dieseleknél általában jellemző hibák kizárva, akkor emeljük fel.

    Átugorva pár érdektelen szerelési tevékenységet, eljutottunk oda, hogy az olajteknő segédteknője leszedve (ez egy oldalirányba kilógó kis 1 literes kitüremkedés a turbós verzió miatt) és belátni az olajpumpáig. Mi? Hmm? Mi a vihar ez? Te hallod, gyere már... Aha, érdekes mi lehet az? Szedjük ki! És kiszedtünk egy kb. 2cm (20mm) széles, és 5mm vastag acélkorongot (mint egy vastag alátét) az olajpumpa szintén kb. 20mm széles szájából. A tárgy annyira méretazonos volt a pumpa szájával, hogy bele is szorult, mint egy amolyan zárókupak, vagy dugó. Megkönnyebbülés, hiszen megvan a gond, elzárta a pumpa száját, az nem tudott szívni... (A címet olvastátok? Igen, nincs még vége:))

    Azért csak maradtak kételyek… Mi ez? Honnan jött? Miből került ide? Mi van ebben a motorban olyan alkatrész, amiből származhat?

    Persze aki Mercedesben jártas, főként, ha szereli is azonnal rávágja: vákuumpumpa görgő, mert ugye vannak típusok, és vannak betegségek, azt hiszem erről már volt szó föntebb:)

    Ugrás az időben. Ventillátor, szíj, feszítő, stb. leszerelve, pumpa kiszedve és láss csodát, mivel szembesülünk? Na mivel? :)
    Igen! A pumpa hibátlan! Akkor meg mi a fene lehet ez? Gondolkodjunk Béláim, láttunk ilyen motort belülről eleget, többet, is mint kéne, hol van ilyen alkatrész? FÉNY! Igen! Van hasonló alkatrész a regulátorkerékben, nagyon is hasonló!

    Újabb ugrás az időben, és igen, a regulátorkerék is makulátlan, viszont kis csapszeg található mögötte a blokkban, valamint csapágydarabok, golyók. A kerék hibátlan, kerül is félre, mert a kis csapszeg érdekes!
    Persze adja magát a következtetés, régebben halt meg benne egy vákuumpumpa, és annak a darabjai most bosszulják meg, hogy az előző szerelő arra már nem vette a fáradságot, hogy a tönkrement pumpa alkatrészeit kigyűjtse a motorból...

    De ez a csapszeg, rajta egy csapágy belső futógyűrűjének maradványával nem stimmel, hiszen a pumpában talált "alátétszerű" tárgy belső furata pont akkora, hogy erre a kis csapszegre illeszkedik, de akkor a csapágy belső futógyűrű mi rajta?

    És ugye, mint feljebb írtam golyók, és külső futógyűrűk maradványait is találtunk a blokkban, tehát ez egy csapszeg, amin csapágy volt, de hol lehetett ez? A leszerelt, és hibátlan állapotú vákuumpumpán nincs csapágy... A stopper a negyedik óránál jár, és még csak próbáljuk kitalálni, hogy mi is lehet ez a kis acéldarab…

    Cigi, kv, aztán barátunk az EPC, végignézzük a robbantott ábrákat, hátha rátalálunk…

    Semmi... lapozgatás oda-vissza,motorház,vezérlés,hengerfej, olajozás, vákuumpumpa, blablabla... Hopp, állj!!! Vissza, nagyítás, miért van itt két vákuumpumpa a képen, ha egy is elég, és mindkettő ugyan az a két kimenetes, görgős pumpa? A rajz kicsit őskori, nem is nagyon érthető, hogy az a Mercedes-Benz, ami (az író számára legalábbis) a világ legjobb autóit gyártja, hogy a viharba volt képes ezt így kiadni a kezéből). A két vákuumpumpa látványa csak nem hagyott nyugodni, így hát ha az EPC nem, akkor a Google a barátunk.

    Lássuk hát: Mercedes-Benz OM6XX series engine vacuum pump.

    Megjelentek a képek, amik egyben a magyarázatot is megadták, miszerint kétféle pumpa létezik, és az egyik, ami most ezen a kocsin is jó, a simán csapszegen egy görgő, és a másik, ahol a csapszegen szorosan van a görgő, és a két végében egy-egy kis csapágy!

    Heuréka, kezdjük összerakni a gépet, a megtalált darabokból úgy kb. az asztalon amolyan paleontológus módon, mint egy csontvázat, összeraktuk a széttört alkatrészt: ha összeáll, több darab nincs a motorban. Igen, természetesen hiányzott egy méretesebb darab, ennek felkutatását másfél óra után feladtuk. Úgy átnéztük a motort, hogy már csak arra tudtunk gondolni, hogy azt biztos megtalálták még anno, és mi azért nem találjuk most

    Időugrás: Motor összerakva, olajjal feltöltve, mehet? Igen, indíthatod!

    Olajnyomás 0. Hogyaza… Jó, akkor nem ússzuk meg, olajteknő immáron teljesen le, olajpumpa le. Teljesen sértetlen, és szépen forog. Akkor mi lehet? Szedjük szét a pumpát, hátha az olajhiány miatt elszáradt, szétkopott, és nem tud termelni...

    Az olajpumpa két fogaskereke közé beszorulva a hiányzó darab, egy majd ívesen 20mm-es csapágy külsőgyűrű!!
    És hogy miért forgott szépen a pumpa? Mert mikor ez a darab beékelődött olyan erősen megfogta a fogaskereket, hogy a tengelyre hőillesztéssel szerelt fogaskerék elforgott a tengelyen! Az utolsó kérdés már csak az volt, hogy hogyan került az oda? Hiszen feszített, igen erős acélháló van minden olajpumpában, ami nem enged át ilyen darabokat! Ez a pumpa átszívta a rácson ezt a darabot, egy olyan rácson, amit csavarhúzóval nem lehet megrogyasztani! Ott a lyuk, egyszerűen olyan erő lépett föl akkor mikor beszívta a történet elején említett görgőt, és dugóként elzárt, hogy egyszerűen, mint egy kés a papíron, átvágta ezt a hálót, és innen már tudjátok:))

    Mi ebből a tanulság? Hogy jó pap holtig tanul, és mindig vannak olyan dolgok, amikkel még nem találkoztunk, még ha egyszerűnek is tűnik elsőre a diagnózis... Hiszen sok minden eszébe jut a szerelőnek, olajgomba, olaj, olajpumpa, műszer, stb., de az, hogy egy feszített acélrácson szív át egy csapágydarabot...

    És a végeredmény: a kocsi szépen jár, gyönyörű Mercedes diesel hang, és jó teljesítmény.

     

    Facebook Twitter Google IWIW Startlap
  • Hozzászólások
  • 2012-04-13 20:13:59
    Felbo
    Tényleg elképesztő... A nejem Audijával volt hasonló probléma, az olajszivattyú felszívta az összes szutykot a fémszűrőre, - ezáltal egy dugót képezve - és csak akkor engedte el amikor leállítottuk a motort.. 4x kellett kimosni az olajteknőt és a teljes motort átmosni, mire hajlandó volt normális olajnyomást produkálni.. Hogy a szutyok honnan jött össze (10év alatt) az persze már egy másik kérdés...
    2011-06-13 19:20:03
    Sm@fu
    itt is akadnak érdekességek,anomáliák.....nem kevés a megmagyarázhatatlan jelenség,majd a megmagyarázhatatlan jelenség megmagyarázhatatlan elmúllása:D
    2011-06-13 15:38:49
    lorenzo
    Hát...ez is egy szakma :)

    Még szerencse, hogy sosem terveztem, hogy autószerelő leszek :)
    Úgy látszik itt csak pöttyet tudnak nem annyira exaktak, misztikusak, kacifántosabbak lenni a történetek, mint az IT iparban :P
    < Vissza