• 10.
  • June
  • Ha a szerelő néha azt mondja, hogy teljesen, akkor nem hazudik...

    Facebook Twitter Google IWIW Startlap
    Egy rövid történet arról, hogy mi a leggyakoribb oka annak, ha egy klímarendszer elengedi a gázt, és hogy lehet mégis javítani a cserére ítélt alkatrészt.

    Történetünk szereplője egy Mercedes-Benz W168 (A-klasse). Rutinmunkára érkezett, szokásos revízió, fékek, olaj, szűrők. Ráadásként kérte a tulajdonos, hogy vizsgáljuk már meg a klímát is, mert nem jött a hideg:))

    A problémára hamar fény derült, tulajdonképpen semmi különleges nincs benne, ez a post inkább azért született, hogy bemutassuk, mivel is jár a klímajavítás, ha a klímahűtőnek van baja, és mik a lehetőségek, hogy egy egy durvább számlát elkerülhessünk.

    Mint minden hibafeltárás, a klíma diagnosztikája is alapvető ellenőrzésekkel indul.

    Nyomáspróba: Ez egy 15-20 perces művelet, abból áll, hogy nitrogén gázzal 15 baros nyomásra feltöltjük a rendszert, majd figyeljük, hogy veszít-e a nyomásból. Ha 15 percen át nem engedi a gázt, akkor 85%-ig jónak mondható a rendszer. Csak azért 85, mert lassú szivárgásokra marad esély. Ezeken át csak hónapok alatt szökik el a gáz, de egy szezont általában kibír. Az ilyen apró szivárgást csak az úgynevezett festett töltéssel lehet megtalálni, ezért töltéskor megéri az UV olaj felárát kifizetni. Az ilyen olajjal feltöltött rendszerből az eresztési pontnál az UV festékkel kezelt olaj is távozik, amit aztán keresőlámpával később azonosítani lehet.

    Visszatérve a történet alanyára, az autó 5 perc alatt elengedte a nyomást, de füllel is hallható volt, hogy a rendszer ereszt, és az is látszott, hogy a klímahűtő alja van szétrohadva.

    Nem minden esetben ennyire egyszerű megtalálni az eresztési pontot, ezzel az autóval szerencsénk volt. Ahhoz, hogy eldöntsük, javítható-e a kondenzátor, ki kellett venni az autóból. Itt válik érthetővé a post címe: egy modern autóból szinte biztos, hogy csak úgy lehet a klímahűtőt kiszedni, hogy le kell bontani az autó komplett elejét. Ez az első képen látszik is, de a képen még a zárhíd még nincs leemelve, azt is le kellett szedni.

    A kiszedés után jól látszott, hogy az alsó három lamella sor biztosan hibás. Az új klímahűtő utángyártott márkából 80000 Ft, így marad a a javítási eljárás,ami jóval költségkímélőbb az ügyfél számára, és ha javítható a gond, akkor a klímarendszer ugyanúgy tökéletesen ellátja feladatát.

    Ez természetesen nem minden esetben járható út, több okból: vannak olyan típusok, amelyek sajnos olyan anyagból készülnek, hogy 10 éves korukra nem néhány sorban, vagy egy jól látható helyen, hanem rengeteg apró lyukon keresztül eresztenek (tipikusan Opeleken találkoztunk ilyen hűtőkkel).

    Sajnos az ilyen hűtő menthetetlen, csak a csere a megoldás. A másik probléma, hogy kevesen tudnak alumíniumot hegeszteni, egyfelől mert szinte papír vékony, másfelől mert a felületi oxidrétege nem kifejezetten barátja a hegesztésnek, így nem kevés esetben 100% kudarcra ítéli a műveletet, ugyanis az oxidált alumínium habzik hegesztés közben, így a hegesztés nem zár.

    A hegesztés elkészültével már csak egy dolog maradt hátra: mivel alanyunk hűtőjének az alsó merevítő része is szétrohadt, valamint a kivágott három sor lamella miatt amúgy sem tudná ellátni a feladatát (a nyomás alá helyezett rendszer szétnyomná a merevítő nélküli hűtőt), ezt a merevítést valamivel pótolni kell.

    Ilyen esetben egy speciális ragasztószalaggal 2-3 helyen átpántoljuk a lamellákat (képeken). Ez a szalag egy nagyon erős ragasztószalag, ami hosszában üvegszálas betétet tartalmaz, egyenes húzóellenállása úgy 200Kg, ezt a sima szalagok nem bírják, egyéb összefogó eljárások pedig vagy nem esztétikusak, vagy nem tartósak, valamint gondolni kell arra is, hogy alumínium szeret más fémekkel reakcióba lépni, és így egy fémszalagozás pár hónap (2-3) alatt tönkreteheti az „új” hűtőnket, gyakorlatilag önmagát a fémek reakciója miatt fölzabálja.

    A hűtő elkészültével vissza kell szerelni, és újra megejteni a nyomáspróbát.

    Ez már a szerviz kontójára megy, hiszen ez csak a saját munkánk ellenőrzése: ha jól dolgoztunk, csak egyszer kell megejteni. Persze az sincs kizárva, hogy az elsőre jól hallható, egyértelmű eresztés sziszegése elnyomott egy kisebbet, valahol máshol, vagy akár csak a hűtő másik részén. Akkor az elmúlt néhány bekezdés tartalma kezdődik elölről.

    Szerencsére még egyszer már nem volt szükség a hűtő kiszedésére, a műtét sikerült, a rendszer tartotta a nyomást, így mehetett bele a klímagáz, hogy ügyfelünk vígan hűsölhessen a dugóban:)

    Facebook Twitter Google IWIW Startlap
  • Hozzászólások
  • 2011-06-13 19:25:43
    Sm@fu
    Közelről tök egyszerűnek tűnik:D A klímaszervízben én a segédmunkás vagyok,de úgy tök egyszerű:)
    2011-06-13 17:24:13
    Sm@fu
    Hoppá:D És mükszik a hsz lehetőség.:)
    2011-06-13 10:39:22
    lorenzo
    Nagyon érdekes cikk!
    A munkához meg külön drakulálok :)
    < Vissza