• 17.
  • June
  • Eszelős szívatás VW módra!

    Facebook Twitter Google IWIW Startlap
    Egy sima kis alkatrész igen komoly gondot okozhat, mert úgy gondolták a mérnök urak, hogy ez jó lesz így, de vajon miért gondolhatták?!

    Rövid kis történetünk remélhetőleg sokaknak segít majd, és megelőzhetővé tesz majd pár Volkswagen tulajdonosnak egy komolyabb kiadást.
    A történet tulajdonképpen egy már sajnos áldozattá vált tulajdonosról szól.
    Ez esetben a szintén VW konszern alá tartozó SEAT Cordoba adott munkát nekünk, és egy szép kiadást a tulajdonosának.
    Mint írtam fentebb, ez a kocsi is a Volkswagen terméke, így nem meglepő, hogy gyakorlatilag ugyan azokat az alkatrészeket találjuk meg benne mint a VW típusokban.
    Még a padlólemeze is közös a VW Poloval.
    Na de, hogy a lényegre térjek: van ennek is,mint minden kocsinak egy termosztátja, aminek kivitelezése és úgy egyáltalán a kitalálása gyakorlatilag sírógörcsös nevetést kíván, na nem azért mert annyira vicces, inkább azért mert annyira felháborító.
    A termosztát esetében egy olyan szelepet kell elképzelni ami hő hatására (60->90 fokig, típusa válogatja) kinyílik a benne található bimetál patronnak köszönhetően.

    Ez a patron  méretéhez képest olyan erős kis szerkezet (lásd 1. kép kis rézhenger), hogy egy igen erős rugóval ellátott szelepet képes nyitni.
    A feladata végrehajtásához arra van szüksége, hogy a nem szelepet toló fele ki legyen támasztva. Hogy mindennapi példával éljek, mint amikor az ember háttal a falnak támaszkodva lábbal el tol egy nagy szekrényt, amit amúgy rettentő nehéz. Persze ez nem gond,hiszen az erős téglafalnak támaszkodva lábunkkal igen szép, a kezünkkel kifejthető erőnk többszörösét tudjuk kifejteni. Na igen!! Az erős téglafal... És mi van ha az a téglafal mondjuk egy sima átlag 10mm-es gi

    pszkarton fal? Nagy valószínűséggel az fog történni, hogy a gipszkarton falunk szépen átszakad és a szekrény nem megy sehova, maximum mi esünk át a lukon. De ha 3db 10mm-es gipszkarton falunk van? Semmi extra, megindul a szekrény de pár lökés után ugyanúgy átszakad és megint nem tudunk szekrényt tolni.
    Na ezeknél a típusoknál valami ilyesmiről van szó, miszerint az, amibe támaszkodik a már említett, igen erős kis patron, és el kell toljon egy igen erős rugós szelepet, az a támasz egy vékony technikai szempontból érthetetlen és nevetséges műanyag hidacska ami ráadásul állandó hőingadozásnak van kitéve és folyamatos erős nyomásnak.
    Természetesen ez a hidacska nem tud ellen tartani, és a termosztát nyomópálcája egy mozdulattal átszakítja. (2. kép) A szekrénytolós példából már lehet is tudni, hogy meg is szűnik az ellentartás, és nincs szelepnyitás, ami azt eredményezi, hogy a hűtővíz nem jut el a hűtőbe a szelep zárva maradása miatt.
    A termosztát dolga ugyanis, hogy amíg nem éri el a nyitási hőmérsékletet, addig nem engedi a vizet a hűtőbe, hogy a motorunk minél előbb elérje az üzemi hőfokot. Majd amikor elérte a szükséges hőmérsékletet, a termosztát kinyit és onnantól kezdve már az a feladat,hogy a hűtő megakadályozza a motor túlmelegedését.
    Most képzeljük el, hogy imádott kis VW motors autónkkal állunk a dugóban (esetleg klímával) üdítőt szürcsölve, rádiót hallgatva, majd egyszer csak az említett kis kitámasztó műanyag elpattan, és +30 fokban 90 fokos motornál a dugó közepében megszűnik a motorunk hűtése, (tegye fel a kezét, aki dugóban rá szokott pillantani a vízhőfok-mérőre) és pillanatok alatt eléri a 120,akár 130 fokos hőmérsékletet, ami természetesen egyet jelent igen közeli kb 100-120ezer Ft-os kiadással, mert lesz ott minden, mint például hengerfej tömítés csere, termosztát ház csere, és termosztát, hengerfej síkolás, hengerfejcsavarok, és persze a munkadíj.

     

     

    Mindezt azért, mert valami rejtélyes oknál fogva a mérnök urak úgy döntöttek, hogy nem jó nekik a klasszikus, immáron sok évtizede használt termosztát technológia (3. kép) hanem inkább kitalálnak egy vállalhatatlan verziót, egy ESZELŐS variánst.
    A mi javaslatunk, hogy aki teheti, tegye meg a szükséges lépéseket, és mihamarabb (itt a forró nyár) nézesse meg, és ha lehet, cseréltesse újra a termosztát fedelét alsó, vagy középkategóriás Volkswagen, Seat, Audi, Skoda gépkocsijában. Szervizünk, több ilyen áldozattal való találkozás után úgy döntött, hogy erre kitalálunk egy megoldást ami úgy néz ki, hogy a termosztát ház minimális gépműhelyes átalakítása után egy szabványos, a 3. képen látható klasszikus termosztát is behelyezhető majd, így nem lesz szükség a problémás kis műanyag kitámasztóra. Az utólag, átalakítás után berakható termosztát kiválasztása (milyen autótípusét válasszuk) még folyamatban van, de amint véglegesítésre kerül az átalakítás azt itt is megírjuk, és bemutatjuk. Addig is figyelni a víz hőmérsékletét, és az esetleges túlmelegedés esetén azonnal kapcsoljunk fűtést az autónkban, akármilyen kellemetlen is így megmenthető rövidtávon a motor, míg biztonságosan félre tudunk parkolni. Ezzel megúszható talán a drága következmény.


     

    Facebook Twitter Google IWIW Startlap
  • Hozzászólások
  • 2014-09-02 15:50:35
    iamdoki
    Szombat éjjel én is így jártam Villányból hazafelé Szekszárdra a Seat Cordobámmal. Szerencsére még nem értem fel az autópályára, így félre tudtam állni az autóval. Segítséget nem nagyon kaptam, a 7. autós állt meg, hogy megkérdezze tőlem, hogy minden rendben van-e...
    Segített vizet hozni, és ott szobrozott velem, amíg nem tudtunk rátölteni. Majd megadta egy ismerőse számát, aki autószerelő. Mindezt éjjel 3-kor, az illető egy lagziból tartott hazafelé. Egy átalakított TSZ előtt a parkolóban hagyhattam éjjelre az autót, majd egy barátom eljött értem. 2 nap múlva az autóm készen is volt.
    A Seat idióta megoldása miatt órákat idegeskedtem, majd alig aludtam, mert idegeneknél kellett hagynom az autómat. Szerencsére 8000 ft-ért megcsinálták nekem, új alkatrész, hűtő feltöltve. Ma meg is járattam a kicsikét, és minden rendben van vele, remélem még nagyon sokáig így is lesz ez :)
    < Vissza