• 7.
  • August
  • A 3 kismalac: Avagy a villanyász, a szerelő, és a közgazdász.

    Facebook Twitter Google IWIW Startlap
    „És Ő beleönté az minden bánatát, és dühét abba a vasba, hogy majd átokként keserítse életét annak ki megérinté...”

    Történetünk, mint általában mindig, szintén műhelyünkben fogant, és bár jó lenne róla úgy beszélni, mint ha csak fikció, egy kitalált történet lenne, nem! Ez megtörtént! Kicsiny hazánkban nem is oly régen sok ilyen történet akadt nap mint nap, de akkor még kommunizmus kísértete járta be Európát, és 56 füstjének bódító hatásaként azt hittük nekünk tök jó itt Hungary-ban:)

     

    Akkora a nemzet azt hitte, hogy ez jó, ez normális dolog, és mennyire irigyelhetnek minket a vasfüggöny túloldalán :) USSR, Zaporozsec, Lada, Volga, Izs, és Riga. Ebből a csomagból nekünk jutott egy Lada Niva, abból is még az az igazi szivatós eredeti, mikor még annyira se számított az orosznak semmi, ami modern, mint most, pedig hát most sem nagyon érdekli...

     

     

    Tehát Barátunk, és társunk Édesapja valami rejtélyes oknál fogva vadászaticélokra hirtelen felindulásában vásárolt egy ilyen gépjárművet. A sors úgy hozta, hogy ez a gépjármű hozzánk került szervízelésre, mégpedig egy nagyobbacskára. A jelenség: nagyon nehéz kormány (még Ladához képest is), erősen remegő kasztni, hidegen 3 hengerező motor.

     

    Őszintén megvallva mikor megtudtam, hogy nincs menekvés, jön a Niva, kicsit összeszorult a gyomrom, főleg, hogy a hibalistában futómű problémák is vannak, márpedig az Ladánál, főleg Nivánál nem az a felhőtlen móka és kacagás. Na sebaj, megmásszuk ezt a hegyet is, és kicsit könnyít a helyzeten, hogy a szükséges alkatrészek csak kb. 1-1,5 hét alatt jönnek meg, így a kocsival barátkozhatunk a műhelyben addig, és lehet lelkileg kicsit kapcsolódni... Gondolom mindenki ismeri az érzést, hogy mikor minden erődet összeszedve nyugtatod önmagad egy bizonyos rád váró feladat tekintetében, amiről tudni ,hogy nem lesz kellemes?:) Na ezt csinálod nap mint nap minden egyes az adott kocsi melletti elsétálás esetén: Á nem lesz baj, pikk-pakk 1-2 gömbfej, kardán, segédkar, stb...volt már ilyen, nincs mitől félni:) Persze mint a fogorvostól ugye? Hiába voltál már vagy 3x, mindig félsz a következőtől...

     

    Na akkor kezdjük a motor 3 hengerezésével, ott könnyebb sikereket elérni, és tán nyugtatóként hat majd a későbbiekben esedékes futómű szervizelés tekintetében.

     

    Szóval a kocsi hidegen 3 hengerezik: akkor kezdjük a gyertyákkal, megszakítós gyújtás révén jellemző hiba lehet a gyertya, az elosztófej, vagy a kalapács hibája, ez a Lada esetében amúgy is jellemző betegség (volt, mikor 15 éves voltam, de haladok a korral, és feledtem ezeket az éveket:D. Elosztófedél le, látni, hogy amúgy tiszta, semmi olyan, ami elsőre szembetűnő lenne, majd ezt követi a kalapács ellenőrzése, majd a gyújtás helyes időzítésének ellenőrzése. Ezek rendben voltak, jöhetnek a gyertyák.

    1-2-3 gyertya rendben távozik a Stanley márkájú krovakészlet hősies erőfeszítéseire, és szépen kitekeredik. A 4. nem a negyedik gyertya hölgyek és urak úgy dönt, hogy tövestül szakad bele úgy a fejbe, hogy nem ám a hatlap rész fölött, rögtön a menetnél válik le a gyertya felső része a krovafej rádugásakor!!! RÁDUGÁSAKOR!!! Nem a lazítás megkezdésekor, hanem mikor még csak ráhelyezem a krovafejet... Hogy a jóisten tenné beléd a szaporát a Váci út közepén-hangzott el a lelkes véleményezés. Ezt a gyertyát a pipa tartotta? Hát mi ez? Na jó, egy cigi, 10 perc szünet, és folytatás jöhet ki a beszakadt darab. Ez az első sokkhatás ellenére viszonylag gyorsan kiszedhető volt úgy 30 perc alatt, talán a folyamatosan nem elégő üzemanyag kicsit csavarlazítóként viselkedett, és nem engedte nagyon berohadni a gyertyát.

     

    Nem indult hát túl jól az ismerkedés... Na de ezen túllendültünk, kapott 4db szép Mercedes-Benz platina gyertyát, hogy érezze, autónak nézzük:)

    A kocsi szépen jár, kimondottan szereti ezeket a gyertyákat, és kiválóan röffen hidegen mind a 4 henger. Aztán egy szép nyári napon ismerős fekete színű Mercedes W220 gördül elénk, mely sejteti már: megjöttek az egyéb alkatrészek is, úgyhogy lehet majd nekiugrani.

     

    Egy pillanat alatt a gyáli piacon érzem magam, egy klasszikusan piaci kartondoboz tele eredeti ukrán, és orosz alkatrészekkel, és még a magyarul beszélő tulajdonost is oroszul hallom, mert a jelenség annyira magára ránt, hogy képtelen vagyok a valóságot realizálni...

    Na gyorsan igyekszem V-bá (Viktor-bá Barátom édesapja, és a Niva tulajdonosa) tudtára adni, (feltehetően nem oroszul beszéltem, de már nem emlékszem) hogy értem, a feladat adott, és mihamarabb neki is látunk. Persze belül olyan harcok dúltak, mint első szerelmi csalódásom idején mikor nem tudja az ember eldönteni, hogy élni, vagy halni jobb, de küzd a belül tomboló szecskavágóval. Aztán 24 óra elteltével, és a XXI. századi szerelő szemmel jóindulattól felpumpálva vettem a bátorságot és közelről elkezdtem vizsgálni a csodás "új" alkatrészeket. Megdöbbentő. A gömbfejre például külön kell felcsavarozni a porvédő gumit, ami egy fémlapra van sütve, majd szemmel láthatólag minden bizonnyal egy minősíthetetlen fekete festékkel tessék-lássék módra lelocsolva. Maga a gömbfej nem zsírozva van, az orosz a zsírt behelyettesítette egy műanyag persellyel, ami persze, hogy "hosszú életű" és mivel nem zsírozott, vagy zárt ezért a pára által meginduló rozsdásodás ezt a műanyagot majd egy év alatt simán kireszeli a helyéből....

     

    Segédkar persely, és annak háza: Ez kérem szépen nem perselyes, van benne 2db 6202-es csapágy teljesen védtelenül, illetve van a csapágyaknak porvédő lemezkéje, ami természetesen nem véd a víz ellen, elvégre egy terepjáró miért is látna vizet, sarat ugye... Kardántengely: semmi extra azon kívül, hogy olyan nehéz mintha betonnal lenne kiöntve, persze kellhet is mivel a bivalyerős 48LE teljesítményű 4 hengeres karburátoros motor biztos úgy megküldi, hogy egy átlag V8 500-as Mercedes 300LE-ös Mercedes pehely kardánja el sem bírná, amiből 5 db olyan nehéz, mint ebből egy:)) Aztán volt még pár alkatrész, kormányösszekötő, segédkar, külső kormány gömbfejek stb. Ezeket nem részletezem, az előzmények gondolom sejtetik az ezekről szóló véleményemet is.

     

    Na eljött a nap, és a 3 kismalac cím, valamint a villanyász, a szerelő, és a közgazdász itt nyer értelmet. Nekiugrottunk 3-an a mi szeretet V-Bánknak megcsináljuk a Nivát, hogy mehessen az öreg vadászni egy jót:D A dologban az volt a szerencsés, hogy miközben egy olyan csavar nem volt, amihez normálisan hozzá lehetne férni, vagy úgy egyáltalán megindulna, s már-már mindenkiből kezdett kitörni az állat, találtunk egy témát, ami még hevesebbé tette a kellemes időtöltéssel eltelő napunkat, ez pedig a politika volt, és a bankszektor. Ez az a két téma, amit az ember munka közben nem hoz fel, mert felidegesíti magát, és nem biztos, hogy jó munkát végez. Na itt erre volt szükség, ez segített átvészelni a napot. Én még fiatal vagyok, nem éltem tudatos éveket a kommunizmusban, de az öregektől halottam mindig sztorikat, és mindig próbáltak kicsit segíteni, hogy mi fiatal "taknyok" megértsük, érezzük, hogy mi volt akkor. Igazán sosem fogjuk megtudni, de minden mesében éreztem egy a mesélő "öreg"-böl a pillanat átélését szolgáló, múltból előtörő elkeseredést,reménytelenséget, és dühöt, amit nem tudtam teljesen átélni, de ez a Niva segített!!! Az biztos, hogy a nagy Szovjetunió eme remekművei nagyban hozzáadtak ahhoz a világhoz...

     

    Végül kész lett, és így visszatekintve már nem fáj annyira, nem is volt olyan szörnyű... emlékszünk még mit írtam a fogorvosról ugye?:))) De akárhogy is, egy jót mindenképp elmondhatok róla, ami meglepett, hogy EGR szelep van a kocsiban :)

     

    A közgazdász lábjegyzetei, avagy mit tanultam ebből:

    1: a kardán azért van hogy forogjon. Ennélfogva nem kell nőgyógyász módszerekkel megközelíteni a körben lévő csavarokat, viszont meg kell fogni a kitekeréshez, különben gyönyörű lila foltokkal leszünk gazdagabbak.

    2: Nem kell félni a kalapácstól, van hogy az a megoldás
    2a: ha nem, akkor megmelegítjük.
    2b: Ha ez  sem oldaná meg, akkor a flex a barátunk
    2c: begyűjtjük a röhögést, hogy az ellenmenetet próbáltuk rossz irányba lazítani.

    3: A gurulós műhelyszéken nem jó nagyon előredőlni, mert alólunk is kiválóan tud kigurulni, a többiek nagy derültségére

    4: Nem szerelünk közvetlenül a fejünk fölött egy terepjáró alján, mert a szemünkbe hullik az évtizedes mocsok  
     

    Facebook Twitter Google IWIW Startlap
  • Hozzászólások
  • < Vissza